aiudinfo, stiri aiud, informatii aiud

Acasă » Actualitate » La Aiud, „atingerea timpului” se exprimă prin şapte sculpturi monumentale

La Aiud, „atingerea timpului” se exprimă prin şapte sculpturi monumentale

Publicat în 08.06.2018 la ora 10:00

 

Prima şi deocamdată singura manifestare importantă, la nivel naţional, dedicată centenarului Marii Uniri s-a încheiat recent cu vernisarea a şapte sculpturi, şapte opere monumentale de artă.

Iniţiativa acestei acţiuni menite să marcheze trecerea a 100 de ani de la marele act al unirii a avut-o tânărul sculptor aiudean Ciprian Hopârtean, stabilit în Grecia, cel care, în ultimii ani, s-a impus în lumea artelor europene, cotat ca unul dintre cei mai promiţători sculptori români. Reîntors de câtva timp din Tesalonic, oraşul grecesc care l-a adoptat, Ciprian Hopârtean a propus consiliului local şi primăriei municipale analizarea, aprobarea şi apoi finanţarea acestui proiect grandios menit să dăinuie veacuri la rând şi să spună celor care vor veni că aici, în Aiud, şi-au arătat splendoarea cele şapte lucrări de aproape 3 metri înălţime.

Pe lângă Ciprian Hopârtean şi-au lăsat numele pentru veşnicie în Aiud alţi şase dintre cei mai valoroşi sculptori ai momentului din Europa: Andrej Mitevski (Macedonia), Kamen Tanev (Bulgaria), Viktar Kopach (Belarus), Giorgie Cpajak (Serbia), Odysseas Tosounidis (Grecia) şi Valerian Jikia (Giorgia). Aşa cum a declarat iniţiatorul la vernisaj: „Ideea proiectului s-a născut în urmă cu aproximativ patru ani. Am vrut să aduc aici, la mine, în Aiud, unii dintre cei mai buni sculptori din lume cu care am avut onoarea de a lucra.

Cu ajutorul municipalităţii şi al unor sponsori proiectul a reuşit. Aşa cum se ştie, fiind an centenar, tema a fost «Unirea». Doar lucrarea mea diferă deoarece am vrut să fac ceva care să simbolizeze lupta celor întemniţaţi în zarca aiudeană. Se numeşte «Aproape dincolo» şi va fi amplasată la «Râpa Robilor», locul unde au fost înhumaţi mulţi dintre cei care au murit în puşcărie. Lucrarea sugerează lupta de descătuşare a celor oprimaţi în aceste adevărate lagăre ale morţii”. Se ştie că toţi cei şase sculptori prezenţi la Aiud au la activ zeci de astfel de simpozioane, lucrările lor fiind expuse în zeci de oraşe răspândite pe aproape toate continentele lumii. Spre exemplu, sculptorul sârb Giorgie Cpajak este cel care a realizat lucrările monumentale ce străjuiesc binecunoscutul stadion „Cuib de pasăre” din capitala Chinei şi care a realizat în Taiwan una dintre cele mai mari sculpturi moderne în granit, lucrare care se apropie binişor de 9 metri înălţime.

La Aiud a realizat o lucrare pe care a intitulat-o „Atingeri”. Macedoneanul Andrej Mitevski a lăsat în urma sa la Aiud o impresionantă lucrare pe care a denumit-o „Naşterea lucrurilor” sau „Începuturi”, profesorul universitar şi decanul academiei de arte din Sofia, bulgarul Kamen Tanev, şi-a intitulat lucrarea „Conexiuni”, etalând o idee filozofică privind conexiunea dintre trecut şi prezent. Urmaşul vestiţilor sculptori greci, Odysseas Tosounidis a dăruit oamenilor din Aiud lucrarea „Începutul”, iar Viktar Kopach din Belarus a cioplit în marmură un excelent „Ciclu al naturii”.

Se pare că georgianul Valerian Jikia a reuşit să se facă cel mai bine înţeles, lucrarea lui fiind una care atinge direct sufletul românului. Intitulată „Polifonie”, sculptura acestuia spune o adevărată poveste despre unire şi despre cele trei provincii româneşti. Sutele de vizitatori care s-au perindat şi au urmărit evoluţia lucrărilor au constatat că într-adevăr fiecare lucrare sugerează o idee care aduce atingere actului unirii făptuite în urmă cu o sută de ani.

Mulţi dintre cei prezenţi au fost uimiţi de ingeniozitatea ideilor sau de arta cu care acestea au fost relevate de artişti. La vederea lucrărilor celor şapte artişti, aflat în trecere prin Aiud, excelenţa sa Petru Gigea Gorun, fostul ambasador al României la ONU şi în Franţa, ne-a declarat: „Se pare că Aiudul este înaintea tuturor. Aici este, deocamdată, singurul loc din România în care centenarul Marii Uniri este celebrat, şi nu oricum, ci cu lucrări care vor sta mărturii peste veacuri, lucrări ce atestă faptul că oamenii de aici sunt cu adevărat patrioţi.

Felicitări celor care au avut ideea şi celor care nu au pregetat să o pună în practică!”. Trebuie specificat faptul că tabăra de sculptură monumentală de la Aiud a fost organizată de Consiliul Local şi Primăria municipiului Aiud cu ajutorul unor sponsori generoşi şi a avut ca titlu generic „100 – The Touch of Time”, în traducere „Atingerea timpului”, ea fiind, până acum, într-adevăr singura manifestare importantă dedicată Centenarului Unirii.

Dorel LAZĂR

Acest articol a fost citit de 425 ori

La Aiud, „atingerea timpului” se exprimă prin şapte sculpturi monumentale
4.8 (95%) 4 votes

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.