aiudinfo, stiri aiud, informatii aiud

Acasă » Actualitate » Medierea în Noul Cod de Procedură Civilă

Medierea în Noul Cod de Procedură Civilă

Publicat în 04.03.2013 la ora 22:30

Cabinetul de avocatură şi mediator „Seffer Laurenţiu Levente” cu drag vă informează că începând cu data de 05 martie 2013 cu sprijinul şi acceptul publicaţiei online www.aiudinfo.ro vă stă la dispoziţie cu ştiri şi sfaturi juridice din diferite domenii ale dreptului şi nu numai, aşteptând întrebările cât şi propunerile dumneavoastră în alegerea subiectului de discuţii. Întrucât din data de 15 februarie 2013 a intrat în vigoare Noul Cod de Procedură Civilă care aduce cu ea foarte multe noutăţi de care atât practicienii dreptului dar şi justiţiabili trebuie să ţină seama, aş dori să încep cu:

Ce înseamnă obligativitatea medierii

din 15 februarie 2013

         Începând cu 15 februarie 2013 odata cu intrarea în vigoare a Noului Cod de procedură civilă au intrat în vigoare şi dispozitiile Legii 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator (aşa cum a fost ea modificată şi completată prin Legea 115/2012). Lege ce instituie obligativitatea informării cu privire la mediere pentru fiecare persoană fizică sau juridică ce-şi propune deschiderea unui proces judiciar în anumite domenii expres prevăzute de lege. În acest sens, părţile sunt ţinute să parcurgă o şedinţă de informare cu privire la avantajele şi dezavantajele medieri, procesul de mediere, etc.

         Această informare a părţilor se va face de mediatorul la care apelaţi şi care pot fi găsiţi pe portalul Consiliului de Mediere – Tabloul mediatorilor autorizaţi, grupaţi după judeţ şi după literele alfabetice http://www.cmediere.ro/mediatori/. Mediator ce va parcurge cu dumneavoastră anumite etape specifice medierii, în funcţie de fiecare cauză în parte.

         Prin lege sa instituit o procedură flexibilă, ce permite mediatorului să aplice un model propriu de organizare a procedurii de mediere, în condiţiile legii, pentru a răspunde cât mai bine nevoilor celor ce i se adresează.

              Ce este medierea? Aşa cum o defineşte şi art. 1 din Legea nr. 192/2006 „reprezintă o modalitate de soluţionare pe cale amiabilă, cu ajutorul unei terţe persoane specializate în calitate de mediator, a tuturor conflictelor şi disputelor, în condiţii de neutralitate, imparţialitate, confidenţialitate şi având liberul consimţământ al părţilor.”

          Avantajele medierii: condiţiile, cadrul în care se realizează neutralitate, imparţialitate, confidenţialitate, costuri foarte mici, rapiditate, eficienţă, etc.
Care sunt tipurile de litigii în care părțile sunt obligate să parcurgă ședința de informare?

a) domeniul protecţiei consumatorilor,

– când consumatorul invocă existenţa unui prejudiciu ca urmare a achiziţionării unui produs sau unui serviciu defectuos,

– a nerespectării clauzelor contractuale ori garanţiilor acordate,

– a existenţei unor clauze abuzive cuprinse în contractele încheiate între consumatori şi operatorii economici, ori a

– încălcării altor drepturi prevăzute în legislaţia naţională sau a Uniunii Europene în domeniul protecţiei consumatorilor;

b) materia dreptului familiei, în situaţiile prevăzute la art. 64:

– divort,

– partaj,

 –  exercitare autoritate părintească (încredințare minori);

– Locuința copiilor după separarea părinților (în caz de divorț sau alte cazuri);

– contribuția părinților la creșterea, educarea și pregătirea profesională a copiilor,

– orice alte neînţelegeri care apar în raporturile dintre soţi cu privire la drepturi de care ei pot dispune potrivit legii.

c) în domeniul litigiilor privind:

– posesia,

– grăniţuirea,

– strămutarea de hotare,

– precum şi în orice alte litigii care privesc raporturile de vecinătate;

(În materia dreptului familiei, in curand, vom avea cateva prevederi noi care să completeze prevederile legii medierii și care să ajute soții (părinții) în găsirea elor mai bune soluții in special pentru copii. In articole viitoare voi veni cu detalii pe această temă.)

d) domeniul răspunderii profesionale în care poate fi angajată răspunderea profesională, respectiv cauzele de malpraxis, în măsura în care prin legi speciale nu este prevăzută o altă procedură;

e) în litigiile de muncă izvorâte din încheierea, executarea şi încetarea contractelor individuale de muncă;

f) litigiile civile a căror valoare este sub 50.000 lei, cu excepţia litigiilor în care s-a pronunţat o hotărâre executorie de deschidere a procedurii de insolvenţă, a acţiunilor referitoare la Registrul Comerţului si a cazurilor în care părţile aleg să recurgă la procedurile prevăzute la art. 999 – 1018 din Codul de procedura civilă;

g) în cazul infracţiunilor pentru care acţiunea penală se pune în mişcare la plângerea prealabilă a persoanei vătămate şi împăcarea părţilor înlătură răspunderea penală, după formularea plângerii, dacă făptuitorul este cunoscut sau a fost identificat, cu condiţia ca victima să îşi exprime consimţământul de a participa la şedinţa de informare împreună cu făptuitorul

 Care sunt pasii de urmat?

 1. Alegerea mediatorului

 2. Participarea la o şedinţă de informare cu mediatorul ales

 3. Luarea deciziei din partea părţilor implicate de a declanşa procedura de mediere sau de a reveni în instanţă

 4. Obţinerea dovezii că s-a efectuat informarea

 5. Revenirea la instanţă

 6. Costurile medierii.

 Aşteptăm întrebările dumneavoastră.

 Cu deosebit respect,

 Cabinet avocat şi mediator „Seffer Laurenţiu Levente

Telefon: 0726735001

E-mail: laurentiu_seffer@yahoo.com

Acest articol a fost citit de 723 ori

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.